Fiorimin tarina

Olin työurani alussa työskennellyt kymmenellä eri työnantajalla. Viimeisimpänä erilaisissa kattoihin, savupiippuihin ja tulisijoihin erikoistuneiden yritysten palveluksessa. Kokemusta alkoi kertyä asiakaspalvelusta, yritysten arvoista ja tavoista toimia sekä asiakaskokemuksesta..

Muille työtä tehdessäni huomasin kuinka tuotteita ja palveluita myytiin ja tarjottiin toisinaan kyseenalaisin keinoin pahimmillaan sellaisiin kohteisiin, joissa tehdyt työt eivät aina edes tuottaneet asiakkaan toivomaa lisäarvoa.

Myös päätöksenteon ja työn kehittämisen rajallisuus työntekijän roolissa saivat ajattelemaan oman yrityksen perustamista.

Tällaiset toimintatavat eivät sopineet omaan arvomaailmaani, joten usean työpaikan vaihtamisen jälkeen sain lopulta irtauduttua 8-16 työstä ja perustin oman toiminimeni.

Yhtään asiakasta tai alkupääomaa ei takataskussa ollut, joten täytyi keksiä miten saada yritykselle asiakkaita ja toimeksiantoja.

Aikaisemmissa töissään olin oppinut, että savupiipun päälle kiinnitettävä piipunhattu suojaa savupiippuja kosteudelta ja poikkeuksetta lisää hormiston käyttöikää.

Lähdin omakotitaloalueille kysymään asukkailta, josko saisi tarjota ratkaisua havaitsemaani epäkohtaan:

”Kun teiltä näyttää puuttuvaan tuo piipunhattu aivan kokonaan…”.

Piipunhattuja tuli myytyä ja asennettua satoja kappaleita aina Keravalta Hankoon saakka.

Kun Etelä-Suomea oli kierretty ristiin rastiin ja olo alkoi tuntua siltä, että olen tainnut käydä täällä aikaisemminkin, alkoi käsi väsyä ovien koputukseen.

Oli keksittävä jotain uutta. Mietin, kädet oven koputuksesta hellänä, millä keinoin voisi auttaa ihmisiä saamaan tiedon piipunhatun tärkeydestä niin, ettei tarvitsisi käydä koputtamassa Suomen ihan jokaista ovea.

Kunnes sitten välähti!

Nuohoojana tulisi törmättyä usein samaan ongelmaan ja sanoillani olisi paloturvallisuuden ammattilaisena vieläkin enemmän painoarvoa.

Lisäksi useiden asiakkaiden kohtaaminen päivässä sopisi loistavasti nopea tempoiseen ja sosiaaliseen yrittäjäluonteeseeni.

Lisäksi korkeilla katoilla liikkuminen oli jo ennestään tuttua ja mukavaa puuhaa. Perustin Fiorim Oyn vuonna 2020. Sain tukea sen perustamiseen perheeltäni, ystäviltäni sekä mm. kummisedältäni, jonka kanssa yrityksen nimikin sorvattiin etunimen ja kotimaan tunnuksen yhdistämisestä.

Savupiippuja nuohotessa ja piipunhattuja asentaessa kävi ilmi, että asiakkailla oli usein myös tarpeita muillekin talotekniikkapalveluille.

Usein kysyttiin, että voisiko savupiipusta puhdistaa myös savuhormien lisäksi ilmahormit, kun niihin tuppaa kertymään hämähäkinseittejä, ampiaisen- ja linnunpesiä sekä piippuun leijailee myös usein puiden lehtiä vaikeuttamaan ilman kulkua.

Ja kyllähän niitä on puhdistettukin. Paljon.

Tänä päivänä, kun nuohousautoni kaartaa asiakaskohteen pihaan ei koputukselle ole useinkaan tarvetta. Nuohooja saapuu ennaltasovittuna ajankohtana paikalle hoitamaan sovitun työn.

Ovi aukeaa, toivotetaan tervetulleeksi ja usein siinä saan vielä hymyn tapaisen.

Viimeistään lähtiessä. Se tekee työstäni erityisen mieleistä, ihmisten auttaminen.

Nyt vuonna 2024 palveluihimme kuuluu nuohouksen lisäksi liuta muitakin palveluita, joihin voit tutustua tarkemmin verkkosivuillamme.

Yksi syy yrityksen olemassaoloon on se, että haluamme auttaa ja opastaa ihmisiä sekä tarjota palveluitamme siellä missä niille on oikeasti tarvetta.

Toiminta on läpinäkyvää ja rehellistä. Uskon, että juurikin nämä keskeiset toimintaperiaatteet ovat osaltaan vaikuttaneet palveluvalikoiman ja tilausten jatkuvaan kasvuun.

Miusta on myös mukavaa, että parhaimmillaan kun olen hoitanut kotisi, ehkä myös työpaikkasi ja mökkisikin savupiiput ja hormit kuntoon, ollaan jo hyvän päivän tuttuja ja nähdään vuosittain päivittäen kuulumiset siinä työn lomassa. Asiakkaat ja heidän tarinat jäävät usein mieleen ja on ilo palata tuttuihin kohteisiin takaisin.

Nähdään taas!